Skip to content

Voordelen van data voor de sierteelt groothandel.

Artificiële intelligentie is de kunstmatige intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. In zekere zin imiteren ze het denkvermogen van de mens. AI-systemen volgen algoritmen, herkennen patronen in data en maken vervolgens zelfstandig beslissingen. En net zoals dat bij mensen werkt, worden zij door te leren steeds beter. Met behulp van AI zijn er nieuwe mogelijkheden en creëren we veel ruimte voor innovatieve toepassingen. Ook in de sierteelt!

Met data beter inzicht in klanten

De sierteelt (groothandel) is complexe business, met duizenden producten en honderden klanten. Hoe herken je binnen deze complexiteit wat de klantwensen en klantontwikkelingen zijn? Daar kan data je bedrijf bij helpen.

Bedrijven in de sierteelt beschikken over steeds meer (interne en externe) data. Met behulp van deze databronnen en algoritmes (AI) is de klantvraag goed te voorspellen. Wat is het klantgedrag? Welke soorten en aantallen zal hij gaan bestellen? Wat kochten ander klanten met een soortgelijk klantprofiel? Met betere voorspellingen kun je steeds meer vraaggedreven gaan werken. De klantvraag wordt leidend in je bedrijfsprocessen.

 

Persoonlijke aanbiedingen door de kracht van data

Online ontvangen we dagelijks persoonlijke aanbiedingen. Je bezoekt een website, bijvoorbeeld www.bol.com, en daar zie je precies die artikelen en diensten die je eerder hebt bekeken, waar je eerder naar hebt gezocht. De getoonde suggesties passen waarschijnlijk goed bij jouw vraag en interesse. Herkenbaar? Dat is het voorspellen van klantgedrag in de praktijk. Door relevantere inhoud te tonen aan je klant vergroot de kans dat hij tot aankoop overgaat.

 

Slimme datarobot

Doordat bedrijven data van zoekgedrag en bestelhistorie benutten, krijg je als klant online steeds relevantere inhoud te zien. Informatie en aanbiedingen die passen bij jouw klantbehoefte. En dat maakt online kopen extra aantrekkelijk. Slim, snel en makkelijk bestellen, dat wil iedere klant. Juist daar kan datagebruik en een slimme datarobot groothandelsbedrijven bij helpen. Je stimuleert het koopgedrag van je klant en vergroot de klanttevredenheid. En dat leidt tot extra bestellingen.

 

Veranderend Klantgedrag

Kunstmatige intelligentie (AI) kan afwijkend koopgedrag herkennen op basis van de verkoophistorie en het online klantgedrag. Het meer of minder bestellen of het kopen van andere productsoorten kan leiden tot een softwarematig gestuurd automatisch signaal. De verkoper kan op basis van deze signalen, waar nodig, contact opnemen met de klant. Zo’n extra contactmoment draagt bij aan klanttevredenheid en mogelijk zelfs klantbehoud. Voorwaarde is uiteraard dat het klantgesprek positief en vanuit service wordt ingestoken.

 

Anders inkopen

Weet je vooraf wat je klanten gaan kopen, dan kun je de inkoop aanpassen op basis van de klantbehoefte. Zo vergroot je de klanttevredenheid, heb je altijd op voorraad wat de klant wil bestellen én verminder je aanzienlijk de kans op verspilling/vernietiging van voorraad. De rol van inkoper zal door het gebruik van artificiële intelligentie veranderen in die van een sourcing manager. Met focus op de kwekerrelatie, waarbij hij voortdurend de markt scant op zoek naar nieuwe en bijzondere producten, passend bij die specifieke klant(en).

Wil je weten hoe je in de sierteelt kunstmatige intelligentie optimaal benut? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Laat jouw AGF of sierteelt bedrijf ook optimaal presteren. Neem nu contact met ons op!

Back To Top