Skip to content
Bekijk de video

Meten, weten, voorspellen en sturen

Over de winst die te behalen valt door datagedreven bedrijfsvoering in de bloemen- en plantenhandel hebben we al veel gezegd en geschreven. Echter ook bij de organisatie van grootse evenementen, zoals bijvoorbeeld het Bloemencorso Bollenstreek, is er een belangrijke rol weggelegd voor data, slimme software en handige apps. En dus voor WDD.

De 40 kilometer lange route van het Bloemencorso loopt van Noordwijk naar Haarlem en de praalwagens, luxe wagens en muziekkorpsen trekken dwars door de Bollenstreek. Het jaarlijkse evenement is ieder voorjaar weer een toeristisch hoogtepunt en trekt inmiddels zo’n miljoen bezoekers. Uiteraard is het voor de organisatie van groot belang dat het corso vlekkeloos verloopt, zowel voor de bezoekers, de deelnemers, omwonenden als de vele vrijwilligers.

verzamelen en analyseren van gegevens

In 2017 is WDD door de organisatie van het Bloemencorso gevraagd mee te denken over het gebruik van slimme technologische toepassingen. Het doel van innoveren? De beleving van bezoekers verder verbeteren, de veiligheid van alle betrokkenen vergroten en de tevredenheid van deelnemers optimaliseren. WDD is samen met IBM en Tech Data gestart met het verzamelen van informatie en dus het verkrijgen van meer inzicht. Inzicht in de drukte, in verkeersstromen, in bezoekersaantallen, in de snelheid van de stoet, parkeergelegenheid, toegangswegen, etc. Kortom alle informatie die een rol speelt in een optimaal verloop van dit evenement.

 

verkleinen van het harmonica-effect

Door het Bloemencorso nauwlettend te volgen, weten we precies waar de wagens zich bevinden, wat de gemiddelde snelheid is en waar er gaten ontstaan of dreigen te ontstaan. Voor de publieksbeleving is het belangrijk dat de wagens aaneengesloten rijden. Door het gebruik van innovatieve technologieën kunnen we niet alleen de stoet goed monitoren, maar ook communiceren met de deelnemers. En daardoor anticiperen op de situatie en bijvoorbeeld de snelheid iets aan laten passen. Zo kunnen we de wagens gemiddeld dichter op elkaar laten rijden en het zogenoemde harmonica-effect verkleinen.

 

managen verkeersstromen

Naast de beleving voor de toeschouwers is het uiteraard voor alle betrokkenen belangrijk dat verkeersstromen in goede banen worden geleid. Denk aan omwonenden, weggebruikers die toevallig in de regio zijn en uiteraard de organisatie en veiligheidsdiensten. Doordat wij exact weten waar het corso zich bevindt en inzicht hebben in de drukte langs de route wordt het mogelijk om meer maatwerk toe te passen in verkeersmanagement.

 

Optimale bezoekersbeleving

De bezoekers van het corso kunnen via de mobiele website de actuele locatie van het corso volgen. Zo weten zij precies waar en op welk tijdstip ze langs de route klaar moeten staan. Meer inzicht en minder lang wachten vergroot de tevredenheid van de bezoekers.

Er zijn nog veel meer toepassingen mogelijk! Denk bijvoorbeeld aan een bezoekers-app voor het scannen van een praalwagen waarna je direct online meer achtergrondinformatie kunt bekijken. Feiten en informatie zoals het gebruikte soort bloemen, van welke teler, wie is de sponsor, wat is het verhaal en het ontwerp? Ook de toepassingen van die app zijn oneindig en geven bezoekers (waaronder vele toeristen en dagjesmensen) veel meer informatie. Ook bestaat de mogelijkheid om de app te gebruiken voor merchandise-acties zoals het direct bestellen van bloembollen, gebaseerd op de verwerkte bloemsoorten op een bepaalde praalwagen. Of het kopen en downloaden van een film of fotoboek van het corso. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

wdd en het bloemencorso

Het monitoren, analyseren en gebruiken van alle realtime informatie van het Bloemencorso vond voor het eerst plaats tijdens het corso van 2018, tot grote tevredenheid van alle betrokkenen. Op 13 april 2019 stond WDD weer klaar voor de ondersteuning van een kleurrijk Bloemencorso.

Wil je weten hoe je bij de organisatie van een groots evenement meer grip kunt krijgen op basis van data, slimme software en apps? En zo de beleving, tevredenheid, logistiek en veiligheid verbeteren? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Back To Top