Skip to content

3 redenen waarom kleine klanten aandacht verdienen

Net zoals jouw bedrijf is het bedrijf van je klanten constant in beweging. Die constante beweging heeft invloed op het gedrag van je klant. Een goed beeld van de situatie van de klant helpt jou om de klant beter te bedienen.

Met de grootste klanten ben je veel in contact, maar hoe zit dat bij klanten waar het contact minder is? Goed inspelen op deze klanten kan ervoor zorgen dat je meer of een breder assortiment kan leveren, waardoor je uiteindelijk winstgevender wordt. Want de ‘basis’ kosten zoals verwerking, opslag en transport hebben een grote impact op de winstgevendheid op deze klant.

Over het algemeen geldt de 80/20 regel, het gros van de omzet komt van 20% van de klanten. Juist bij die overige 80% van de klanten liggen kansen om jouw omzet harder te laten groeien.

3 redenen waarom kleine klanten aandacht verdienen

1) Kleine klanten worden groot
Veel klanten bestellen bij meerdere leveranciers. Als je net even een aantal artikelgroepen extra kan leveren heeft dit een grote impact op de winstgevendheid van de klant. Immers de ‘basis’ kosten van deze klanten zijn al gedekt, je rijdt er toch al regelmatig naartoe.

2) Het is 7 keer duurder om een nieuwe klant te werven
Allemaal moeite doen om nieuwe klanten te werven om er vervolgens weinig aandacht aan te geven. Het is een stuk makkelijker om meer omzet uit de huidige klant te halen dan het werven van nieuwe klanten. En als je eenmaal die nieuwe klant hebt, wat dan? Vaak belandt deze ‘gewoon’ weer in het 80% groepje. Daarbij vertelt een ontevreden klant zijn verhaal door, dat is negatieve reclame voor je bedrijf en dat wil je zeker niet hebben!

3) Mond-tot-mond reclame is de beste reclame
Als een vriend of een kennis een bepaald merk, product of dienst aanbeveelt dan is de kans een stuk hoger dat jij ook voor hetzelfde merk kiest. Zo ook met je huidige klanten. Zorg ervoor dat je huidige klanten tevreden zijn en maak ze een ambassadeur van jouw bedrijf. TIP! Begin een loyalty programma, en bied je huidige klanten een bonus als ze een nieuwe klant aanbieden.

Back To Top