skip to Main Content

Kennis om te concurreren in de sierteelt

Voorbeeld: efficiënter inkopen en verkopen

Wellicht denk je: ik heb nu wel wat anders aan mijn hoofd. Toch is dit een goed moment om ook je concurrentiekracht voor de toekomst te verbeteren. Iedereen zal anders gaan denken om zijn toegevoegde waarde verder te verhogen.

Voorbeeld uit de praktijk ter illustratie:

Klant: Gebroeders Bloem & zn.

Groothandel gebr.Bloem exporteert bloemen en planten, o.a. naar Duitsland, Frankrijk en Oost-Europa. Zij verkopen ongeveer de helft van zijn producten online via de webshop. Naast dat de klanten uit de voorraad kopen kunnen sommige klanten ook zelf KOA kopen of uit de voorraad van derden (VMP).
De klanten zijn vooral importerende groothandels en cash-and-carry’s. Gebr.Bloem heeft een jaaromzet van zo’n 30 miljoen euro.

Data: Een belangrijkste databron binnen gebr.Bloem’s groothandel is het ERP systeem. In het ERP systeem zijn onder andere de klant gegevens, de aankopen van de klanten (facturen) en de inkopen van vele jaren vastgelegd. De digitale archiefkasten waarin de bedrijfsinformatie in is vastgelegd!

Informatie: Door de historische data te tonen in Qlikview heeft gebr.Bloem inzicht wat klanten in het verleden kochten en hoeveel producten wanneer gekocht werden. Deze informatie wordt in dashboards getoond.
De totale bedrijfsaantallen en de informatie van individuele klanten worden in de BI dashboarden getoond. Historische trends zijn zichtbaar. Maar, voor de honderden klanten en duizenden producten is dit nog best veel informatie!

Kennis: Door het slim verbinden van de data uit het ERP systeem met externe databronnen (weer; seizoengegevens; feestdagen; sentiment; etc) en het toepassen van slimme algoritmes heeft gebr.Bloem inzicht welke producten zijn klanten in de komende dagen gaan kopen.

Hiermee weten de inkopers vrij nauwkeurig hoeveel en welke producten ze moeten inkopen. Omdat het algoritme blijft leren (Machine Learning) worden de voorspellingen steeds nauwkeuriger (momenteel is dit 90-95% correct).

Iedere ochtend krijgen de inkopers van gebr.Bloem een bestellijst met producten die de komende 4 dagen door klanten gekocht gaan worden.

De verkopers hebben constant inzicht in het klantprofiel en veranderend klantgedrag, ook worden er alerts aan de verkoper gegeven wanneer er een actie genomen moeten worden. Bijvoorbeeld bij veranderend klantengedrag of foutieve facturen.
Iedere ochtend krijgen de verkopers van gebr.Bloem een overzicht van klanten die gebeld moeten worden en zaken waar aandacht aan besteed moet worden.

VOORDELEN EN TOEKOMST: Door te anticiperen op de vraag van de komende dagen worden er grotere orders besteld. Dit scheelt transactiekosten en maak de verwerking en box bezetting beter te plannen. Ook heeft de box-chef inzicht in hoeveel capaciteit er nodig is voor de verwerking.

Het bijkomend voordeel voor de gebr.Bloem is dat de kennis (van de algoritmes) in de computers vastgelegd is en voor iedereen binnen het bedrijf beschikbaar is. Ook wanneer de medewerker op vakantie is!

Door de digitale inkoop assistent ontstaat er bij het gebr.Bloem zijn inkoopteam meer flexibiliteit en is er meer tijd beschikbaar. Hierdoor zijn de inkopers in staat meer volume in te kopen (25%+ efficiency) met hetzelfde team. Ook hebben de inkopers meer tijd om nieuwe noviteiten te ontdekken.

Momenteel wordt er gewerkt concurrentiekracht voor de toekomst nog verder te verbeteren: het automatisch afroepen van orders bij de kwekers, zonder tussenkomst van de inkoper. En de klanten steeds meer te ontzorgd met een gepersonaliseerd aanbod en eenvoudigere bestel mogelijkheden.

Wil je meer weten over WDD en onze oplossingen om je concurrentie kracht te verhogen? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Back To Top

Download de WDD brochure

Vul uw gegevens in en ontvang de WDD brochure in uw mail.




Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.