Skip to content

Kansen voor iedere versorganisatie

Wat maakt dat het ene handelsbedrijf succesvoller is of sneller kan groeien dan het andere? Goede producten is één, maar dat is niet het belangrijkste onderscheid. Een bedrijf met een digitale basis is klaar voor de toekomst. Ga in drie simpele stappen het data avontuur aan.

Het begint natuurlijk met een goede strategie, in de snel veranderende markt (consolidatie & digitalisering) is het herijken van de strategie een belangrijk startpunt. Er zijn drie verschillende gebieden waarop een bedrijf kan uitblinken en zich kan onderscheiden van de concurrentie. Een bedrijf dient op één van onderstaande waarde strategieën zich te onderscheiden:

  • Product Leadership
  • Operational Excellence
  • Customer Intimacy

Dit betekent niet dat naast de gekozen focus de overige twee waarden verwaarloosd kunnen worden! Elke waarde moet voldoende aandacht krijgen, om mee te blijven spelen in de markt.
In de blog “hoe maak jij het verschil in de versmarkt?” vind je een verdere beschrijving hierover.
Daarnaast zijn de belangrijkste kenmerken van succesvol groeiende handelsbedrijven heel eenvoudig te benoemen. Naast een duidelijke strategie en goed ondernemerschap zijn de belangrijkste kenmerken: een hoge graad van automatisering om efficiënt te kunnen werken op basis feiten(data) en de klant ontzorgen.

 

Digitalisering en de stap naar datagedreven werken

We worden van alle kanten bestookt met digitale innovaties. Deze innovaties worden ontwikkeld om een probleem op te lossen en bepaalde handelingen te automatiseren. Maar heb je de basis van digitalisering al op orde? Om maximaal voordeel uit digitaal werken te halen moet je basis op orde zijn. Vanuit deze basis kan je verder automatiseren en datagedreven gaan werken.

 

Wat is de digitale basis dan?

Voor het ondersteunen van de bedrijfsprocessen zijn we in de vorige ICT revolutie van papier naar spreadsheets en IT (bv ERP) toepassingen overgegaan. Wanneer deze fase goed is afgerond is alle informatie van je klanten, producten, bedrijf gestructureerd opgeslagen in systemen. Geldt dit ook voor jouw bedrijf?

Met deze bedrijfsdata is heel veel waarde te creëren. Met moderne digitale oplossingen zijn we nu in een periode aangekomen om opnieuw na te denken over het herontwerpen  van de business processen waarbij klanten centraal staan.

Digitale transformatie verandert de manier waarop zaken worden gedaan en creëert nieuwe kansen voor bedrijven. Tijdens een digitale transformatie project nemen bedrijven een stap terug en bekijken ze alles (van klantinteracties tot verwerking) opnieuw. Met als uitgangspunt: ‘kunnen we de processen efficiënter maken en/of een betere klantervaring mogelijk maken?”.

Een belangrijk element van digitale transformatie is het begrijpen van het potentieel van nieuwe technologieën en oplossingen. Dit betekent dus niet dat u zich moet afvragen: “Hoeveel sneller kunnen we de dingen op dezelfde manier doen?” Maar wel: “Hoe kunnen we onze klantinteractie, werkwijzen en processen aanpassen om het meeste uit de mogelijkheden uit de moderne technologie te halen?”

 

Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

Vraag jij je weleens af hoe jouw organisatie er over een aantal jaar uitziet? Is jouw bedrijf en team klaar voor de toekomst? Als ondernemer of directeur is het de grootste uitdaging om de bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten en je organisatie future proof te maken. Waarbij data voor iedereen op ieder moment beschikbaar is en arbeidsintensieve processen zo veel mogelijk gedigitaliseerd en geautomatiseerd zijn, zodat jouw team kan doen waar het goed in is.
Ben jij klaar voor de toekomst en:

  • zijn alle handmatige processen geautomatiseerd?
  • investeer je voldoende in zakelijke e-commerce?
  • is je order fullfilment geautomatiseerd en goed gepland?

 

In 3 stappen zelf aan de slag met digitalisering transformatie:

Hoe pak je dat aan?

  1. Werk je processen uit: Digitalisering wordt een uitdaging als je jouw huidige processen niet in kaart hebt gebracht. Begin simpel en overzichtelijk. Werk je processen uit. Kijk vervolgens hoe (nu je toch bezig bent) de klantinteractie, werkwijzen en processen aangepast kunnen worden.
  2. Digitaliseer de “papieren” processen. De ervaring leert dat de meeste bedrijven de juiste software al in huis hebben, maar nog niet alle functies gebruikt worden. Ga die gebruiken!
  3. Ga datagedreven werken! Nu je (100%) digitaal werkt, kun je een waardevolle vervolgstap zetten: “data gedreven werken”. Bedenk bij alles wat je doet: zou dit geautomatiseerd kunnen worden?

 

De meerwaarde van klantinzicht en een goede forecast

Bij vers bedrijven is het succes van een onderneming de mate waarin de verwachte vraag van klanten voorspelt kan worden. Dit is in de vers-sector nog belangrijker dan in andere branches. Versbedrijven hebben een aantal belangrijke gemeenschappelijke uitdagende kenmerken:

  • Zeer korte houdbaarheid van producten
  • Zeer lage voorraden in de keten
  • Steeds kleiner wordende orders
  • Onzekere aanvoer
  • Hoge promotiedruk
  • Seizoens- en weersinvloeden beïnvloeden de vraag
  • Regelmatig nieuwe productintroductie

Wat is de waarde van een betrouwbare forecast? Wanneer je weet wat de vraag wordt dan kan je anticiperen en:

  • Weet je ook wat je moet inkopen
  • Weet je ook hoeveel verwerkingscapaciteit je nodig hebt
  • Kan je je klant ontzorgen door proactief zijn producten al klaar te zetten in zijn webshop

In de volgende editie schrijf ik meer over datagedreven werken.

Back To Top