skip to Main Content

Inzicht in margekillers levert meer op dan je denkt

Meer inzicht krijgen in indirecte kosten en de werkelijke resultaten die je per klant en product behaalt, geven je de feiten op basis waarvan je meer winst kunt gaan maken. Weten wat je margekillers zijn en het vergelijken van gegevens met ratio’s van de sierteelt groothandelsbedrijven en -exporteurs sector geven je houvast voor verbeteringen en meer winstgevendheid.

Ken je toppers en hekkensluiters

Alles begint met het krijgen van inzicht in de brutowinst en indirecte kosten van klanten en producten voor je bedrijf. Wanneer je de indirecte kosten per klant van de brutowinst aftrekt, krijg je inzicht in wat je echt verdient aan je klant. Wat verstaan we onder indirecte kosten? Voorbeelden hiervan zijn onder andere vastgoedkosten, ICT kosten, verwerkingskosten en  personeelskosten. Het verrekenen van deze kosten helpt je inzicht te krijgen in de werkelijke winstgevendheid per klant. Maar hoe ken je deze indirecte kosten toe aan een klant? Daar zijn meerdere manieren voor. Bijvoorbeeld door de kosten evenredig aan de omzet per klant toe te kennen.  Nauwkeuriger is om bijvoorbeeld de verwerkingskosten per klant te verrekenen. Hier zijn verschillende oplossingen voor, waardoor je erachter komt wie van je klanten en producten de toppers en hekkensluiters zijn en daarmee al dan niet relevant voor jouw bedrijf.

Wat zijn je margekillers?

Er zijn tien duidelijke oorzaken die voor hoge kosten zorgen en daarmee de marges van je groothandel in gevaar brengen. Krijg je grip op deze ‘margekillers’, dan krijg je meer ‘perfecte orders’, minder faalkosten en meer tevreden klanten. Deze tien oorzaken zijn in 4 hoofdgroepen in te delen:

  • On time: Het niet op voorraad hebben van producten; de transporteur levert niet op tijd.
  • In full: Je klant kan het product niet vinden in het assortiment; het niet compleet kunnen leveren van een zending.
  • No error: Fouten en schades bij het verzamelen en leveren van orders; retouren van producten en coulance bij credit nota’s; het niet berekenen van de juiste prijs; het niet factureren van orders.
  • No contact: Onnodig contact met de klant over de order; het weglopen van ontevreden klanten.

Meer inzicht, meer winst

Op welke klanten verdien jij geld? Is dit bruto of netto winst? Op welke producten verlies je geld? En beschik je over voldoende informatie om deze (op feiten gebaseerde!) inzichten te krijgen? Inzicht krijgen in wat je daadwerkelijk aan een klant of product verdient geeft je de mogelijkheid om te gaan sturen naar meer winstgevendheid van je bedrijf. Met onze slimme software en oplossingen analyseren we je bedrijfsresultaten en ontdekken zo de relevantie per klant en product.

Wil je hier meer over weten? Ik ga graag met je in gesprek!

Peter Rosman
06 83 22 03 46
Peter@wdd.nl

Back To Top

Download de WDD brochure

Vul uw gegevens in en ontvang de WDD brochure in uw mail.




Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.