skip to Main Content

Inkopen nieuwe stijl? zo doe je dat

Inkopen van bloemen en planten is een vak apart, dat hoeven we jou niet te vertellen. Met een steeds veranderend assortiment en vele externe factoren die invloed hebben op verkoopvolumes is het een ware uitdaging. En dan hebben we het nog niet over de hectiek van rond de klok inkopen op de veiling. Ook die manier van inkopen is overigens aan het veranderen. Er wordt steeds minder gehandeld op de klok en direct van tuin en digitale handelsplatformen zoals Floriday, Floranti en FlorAccess zijn met een opmars bezig. Digitalisering in de bloemen- en plantenhandel is onvermijdelijk. Hoe doe jij daar je voordeel mee?

Minder hectiek!

Tussen 6 en 8 is het een gekkenhuis op de inkoopafdeling. Je bent als inkoper niet alleen heel druk met het inkopen op de klok, je moet tussendoor ook voortdurend afstemmen met je klanten over de aangeboden producten. En tegelijkertijd een inschatting maken welke voorraadpositie noodzakelijk is op basis van de verwachte vraag, producten en prijs.

Met behulp van slimme software en AI-inzichten -onze core business- kunnen we het je makkelijker maken. Zoals met geautomatiseerde prognoses van verantwoorde voorraadposities en inkoop aanbevelingen. Maar ook de interactie met je verkopers en klanten helpen te vereenvoudigen. Op basis van de toepassing van data intelligentie is het mogelijk om automatisch berichten te versturen via bijvoorbeeld e-mail en WhatsApp en de reacties automatisch te verwerken. Dus daar heb je dan geen omkijken meer naar.
Voor alle duidelijkheid; Jij houdt als inkoper altijd zelf de controle.

 

Data helpt met EFFicientere inkoop

Bedrijven beschikken tegenwoordig over steeds meer data; een goudmijn aan informatie. Op basis van jouw data en de inzet van Artificial Intelligence (algoritmes) kun je voortaan veel nauwkeuriger voorspellen wat je klanten gaan kopen. Én welke andere producten ook aan zullen slaan bij je klant. Zo kun je in het inkooptraject tijd besparen en nog meer rekening houden met de behoefte van je klanten. Door vraag en aanbod nauwkeuriger op elkaar af te stemmen neemt de kans op derving (of losmakers) aanzienlijk af. Doordat je meer grip krijgt op de inkoop, kun je nog verdere afspraken maken met kwekers. En op basis van data kan zelfs de afroep bij de kweker worden geautomatiseerd. Door digitalisering bespaar je tijd op het inkopen en kun je meer tijd besteden aan het ontdekken van de nieuwste producten. Je hoort het al, de mogelijkheden liggen voor het oprapen… Makkelijker kunnen we het je niet maken!

Wil je minder hectiek, minder derving en meer efficiency? Wil je weten hoe je voor de inkoop binnen jouw onderneming de voorspellende kracht van data optimaal kunt benutten?

Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top