skip to Main Content

Full Service Merchandise; benut je data

Het gedrag en de aankooppatronen van consumenten zijn redelijk voorspelbaar. Veel klanten zijn trouw aan de supermarkt waar ze hun boodschappen doen én aan de producten die ze kopen. Retailbedrijven gebruiken die informatie over het koopgedrag van de klant steeds vaker. Op basis van verzamelde data kunnen ze gerichte (bonus)aanbiedingen doen of de productpresentatie en de schapindeling in de winkel effectiever inrichten. Alles met het doel de klant te stimuleren meer te kopen. Waarom zou je als leverancier van bloemen en planten niet ditzelfde principe gebruiken?

aankopen voorspellen

Levert jouw onderneming bloemen en planten volgens het full service merchandise concept, dus van A tot Z volledig ontzorgd, dan staan je producten op een unieke shop-in-shop-locatie waar je direct aan de consument verkoopt. Met het productaanbod wil je zo goed mogelijk aansluiten op de behoefte van de klant. Hoe doe je dat? Handelsbedrijven in bloemen en planten beschikken tegenwoordig over steeds meer klantdata. Op basis van deze data (in combinatie met externe gegevens en algoritmes) is te voorspellen wat klanten gaan kopen. Welke soorten. Welke kleuren. En welke andere boeketten en kamerplanten jouw klantgroepen nog meer interessant vinden.

 

20% minder derving, 5% meer omzetgroei

Verkoop je bloemen en planten in de supermarkt, dan kies je bij inkoop voor een ruim assortiment. Je wilt immers zo veel mogelijk aansluiten op de vraag van de klant. De derving van bloemen en planten op de supermarktvloer ligt maar liefst rond de 20%. Dus 1/5 van de inkoop gaat retour. Zonde toch!

Dankzij slimme algoritmes kunnen we de klantvraag per locatie/filiaal nauwkeurig voorspellen en de optimale productmix vooraf berekenen. Het effect? Vermindering van de derving én verhoging van de omzet. Zoals je weet is iedere retailer geïnteresseerd in een maximale opbrengst per vierkante meter winkeloppervlak. En daar draag jij aan bij, en je wordt er zelf ook beter van! Op basis van ervaringscijfers weten we dat een verlaging van het dervingspercentage met zo’n 20% haalbaar is. En bovendien dat een omzetgroei van zo’n 5% niet onrealistisch is. Reken die percentages eens door voor jouw business…

Wil je weten wat jouw data vertelt? Heb je interesse in extra rendement? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top