skip to Main Content

Faas voor de bloemist

Groothandelsbedrijven in bloemen en planten zoeken naar de manier waarop ze extra toegevoegde waarde kunnen leveren aan hun klanten. Sommige ondernemers gaan nóg transparanter werken en streven operationele excellentie na. Andere bedrijven richten hun pijlen op klantgerichtheid en het maximaal ontzorgen van de klant.

Bloemisten zijn deskundig als het gaat om hun product, dus over bloemen en planten. Ze kunnen klanten voorlichten over de verzorging, de vaastijd, de groei en de bloei. Het runnen van een succesvolle bloemisterij is een vak apart. Het gaat niet alleen om het product en de creativiteit maar om de combinatie van doelgroep, lichtinval, locatie, presentatie, assortiment, verpakking, kleurkeuze en timing. Er komt heel wat bij kijken! Als groothandel in bloemen en planten weet jij het beste wat de kwekers te bieden hebben. Daarnaast blink je uit in efficiënte logistiek en verwerking.

inzicht in de klantbehoefte? data Helpt!

Waarschijnlijk weet je niet dat jouw onderneming over steeds meer interessante data kan beschikken. Welke data dan? Denk aan historische verkoopgegevens, demografische gegevens over het verkoopgebied, trends en ontwikkelingen in een specifieke regio, etc. Als je data goed interpreteert, dan lees je een verhaal over jouw klant. Niet alleen over je directe klant, maar ook over de klant van jouw klant.

Neem als voorbeeld die ene bloemist. Je levert al jarenlang bloemen en/of planten en hebt best een goed beeld gekregen wat ze wekelijks inkopen. Op basis van jouw data en Artificial Intelligence (AI) kun je behoorlijk nauwkeurig voorspellen wat de klanten volgende week gaan kopen. En een goede voorspellende analyse maken welke productsoorten aan zullen slaan bij deze doelgroep. Je snapt het al, met data en AI is het mogelijk de bloemist (jouw klant) beter te ondersteunen. Zo kan de bloemist het assortiment bloemen en planten steeds beter afstemmen op de behoefte van de winkelende klant. Het gevolg? Meer verkoop en minder derving!

 

vergroot je meerwaarde!

Voortaan wacht je niet af tot de bloemist een bestelling plaatst, maar geef je jouw klanten een voorstel. Daarin staat welke producten ze het beste in de winkel kunnen zetten én hoeveel ze moeten bestellen. Ook de bloemist is geïnteresseerd in hogere opbrengst en minder verspilling! En daar draag jij met jouw voorspelling aan bij. Doeltreffender inkopen levert ook nog eens een hogere marge voor de bloemist op.

Doet de bloemist positieve ervaringen op met jouw voorspellende ‘gave’, dan groeit en bloeit de samenwerking. Van leverancier van bloemen en planten ontwikkel jij je naar een partner die meehelpt om het rendement van de bloemist te verhogen.

 

Hoe zit het dan met die Faas?

Florist sourcing as a Service. FaaS! Met FaaS lever je een dienst aan de bloemist waarmee je zijn sourcing partner wordt! Je maakt het werk voor de bloemist een stuk makkelijker. Zo kan die winkelier zich op zijn vak richten en klanten blij maken met bloemen en planten. En jij als groothandel kunt bij de inkoop rekening houden met de voorspelde behoefte en nog efficiënter werken. Dat is dus een echte win-win. Met FaaS verbeter je het rendement én ontzorg je de bloemist. Makkelijker kunnen we het niet maken!

Wil je weten wat jij kunt met die FaaS? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top