skip to Main Content

De digitale transformatie

Digitale transformatie is het proces waarbij moderne technologieën worden gebruikt om bedrijfsprocessen en klantervaringen te verbeteren om aan nieuwe klanten eisen te voldoen en een competitief voordeel te behalen.

In de nieuwe digitale wereld veranderen de traditionele rollen van verkoop, marketing, inkoop, planning en klantenservice. Bij een digitale transformatie begint het met hoe een klant denkt en hoe u als leverancier met hen in contact wilt zijn.

Voor het ondersteunen van de bedrijfsprocessen zijn we in de vorige ICT revolutie van papier naar spreadsheets en IT-toepassingen overgegaan. Met moderne digitale technologieën zijn we nu in een periode aangekomen om opnieuw na te denken over het herontwerpen  van de business processen waarbij klanten centraal staan.

Door digitale en data oplossingen toe te passen wordt u meer efficiënter en wendbaarder en verhoogt uw competitieve voordeel.

 

Digitalisering is de overgang van analoog naar digitaal

In het verleden hielden bedrijven alles op papier bij. De met de hand geschreven gegevens in bijvoorbeeld het grootboek of de registratie van klantgegevens, waren analoog vastgelegd.
Als u informatie wilde verzamelen of delen ging dit om fysieke documenten – papieren en mappen, fotokopiën en faxen.

Toen deden de computers hun intrede en de meeste bedrijven begonnen de papieren documenten te converteren naar digitale computerbestanden. Dit heet digitalisering: het proces van het omzetten van gegevens van analoog naar digitaal.

Het vinden en delen van informatie werd veel gemakkelijker nadat het eenmaal was gedigitaliseerd. Maar de manier waarop bedrijven hun nieuwe digitale gegevens gebruikten was grotendeels volgens de oude analoge methoden!
Digitale gegevens werkten voor bedrijven veel efficiënter dan analoge gegevens. Het vinden, bewerken en delen van informatie was veel eenvoudiger! Maar bedrijfssystemen en -processen waren nog grotendeels ontworpen rond ideeën uit het analoge tijdperk.

Digitalisering gaat dus niet over het fundamenteel veranderen van uw manier van werken of het creëren van een nieuwe soort bedrijf. Het gaat om sneller en beter uw gegevens toegankelijk te maken en niet vast te komen zitten in een archiefkast ergens in een stoffig archief .

Denk aan de klantenservice. Digitalisering veranderde deze service door klantinformatie  gemakkelijk en sneller opvraagbaar te maken via de computer. De basis van klantenservice veranderde niet, maar het proces van het indienen van een verzoek, het opzoeken van de relevante gegevens en het aanbieden van een oplossing werd veel efficiënter.

Naarmate de digitale technologie evolueerde, begonnen mensen ideeën te ontwikkelen om digitale oplossingen op een nieuwe manier te gebruiken. Toen begon het idee van digitale transformatie vorm te krijgen. De nieuwe technologieën creëert nieuwe kansen om op nieuwe manieren zaken te doen.

 

Digitale transformatie

Digitale transformatie verandert de manier waarop zaken worden gedaan en creëert nieuwe kansen voor bedrijven. Tijdens een digitale transformatie project nemen bedrijven een stap terug en bekijken ze alles (van klantinteracties tot verwerking) opnieuw. Met als uitgangspunt: “kunnen we de processen efficiënter maken en/of een betere klantervaring mogelijk maken?”

Momenteel, zijn we stevig verankerd in het digitale tijdperk en bedrijven benutten op slimme en ontwrichtende manieren digitale oplossingen.
Bol.com is een geweldig voorbeeld. Het begon als een online boekenwinkel en verstoorde uiteindelijk de fysieke winkelstraat. Digitale innovaties maakte het mogelijk om de service en operationele processen verder te verbeteren. Tegenwoordig neemt Bol.com het op tegen bijna alle fysieke winkels van drogist, speelgoedwinkel tot aan de bouwmarkt.

Digitalisering en data gaven Bol.com de mogelijkheid om een ongekend inzicht te krijgen in de klant en zijn voorkeuren. Door het gebruik van de data heeft Bol.com bijvoorbeeld informatie over de klant, de aankopen en gebruikservaring en kan gepersonaliseerde aanbevelingen doen.

 

Wat is er mogelijk met digitale transformatie?

Een belangrijk element van digitale transformatie is het begrijpen van het potentieel van nieuwe technologieën en oplossingen. Nogmaals, dat betekent niet dat u moet vragen: “Hoeveel sneller kunnen we de dingen op dezelfde manier doen?” maar wel: “Waar is de huidige digitale toepassingen toe instaat, en hoe kunnen we onze klantinteractie, werkwijzen en processen aanpassen om het meeste uit de mogelijkheden uit de moderne technologie te halen?”

 

Hoe past u digitale transformatie toe als handels- en verwerkingsbedrijf in versproducten?

Regelmatig schrijven wij blogs over hoe u met moderne digitale toepassingen data uit ERP- en boekhoudsystemen kan benutten.

Veel leesplezier!

Back To Top

Download de WDD brochure

Vul uw gegevens in en ontvang de WDD brochure in uw mail.




Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.