skip to Main Content

Data is waardevoller dan olie!

Wereldwijd is olie als meest waardevolle grondstof van de eerste plaats verdrongen door data. Hoe kan dat? Daar ligt de enorme toename in het gebruik van internet en smartphones aan ten grondslag. Iedereen creëert data, bewust of onbewust. Of je nu hardloopt, tv kijkt of gewoon autorijdt, bijna elke activiteit creëert een digitale trace. Allerlei apparaten, van horloges tot auto’s, maken verbinding met internet en creeeren steeds meer data. Volgens schattingen zal een zelfrijdende auto maar liefst 100 gigabytes per seconde genereren.

Ondertussen halen kunstmatige intelligentie-technieken (AI) meer waardevolle gegevens uit verzamelde data. Algoritmen kunnen bijvoorbeeld voorspellen wanneer een klant klaar is om te kopen, wanneer een straalmotor onderhoud nodig heeft of hoe groot het risico is op het krijgen van een bepaalde ziekte.

data gebruiken in jouw bedrijf

Hoe meer informatie je hebt, des te beter je met jouw onderneming kunt inspelen op de markt en je klanten behoefte. Voorheen werden beslissingen over inkoop en verkoop vaak op basis van ervaring en gevoel genomen, nu heb je feitelijke onderbouwingen.
Op basis van data ken je de markt en de trends. En weet je wat je klanten willen.

Denk bij toepassing van (big) data bijvoorbeeld aan een webshop. Het systeem herkent de klant direct en weet wat zijn zoek- en aankoopgeschiedenis is. Op basis van die gegevens krijgt de klant volautomatisch een persoonlijke passende aanbieding. Het is ook mogelijk om slim gebruik te maken van informatie die consumenten met elkaar delen op verschillende sociale media. Zo speel je als ondernemer in op de wensen van je klant, marketing op maat!

 

Voorsprong op de concurrent

Ook voor de bedrijfsresultaten biedt de analyse van big data oneindig veel mogelijkheden. Het combineren van alle informatie laat precies zien onder welke omstandigheden je onderneming goed presteert. En wat je kunt doen om je bedrijfsprocessen, en dus je bedrijfsresultaten, te optimaliseren. Ondernemingen die in staat zijn om uit data de juiste inzichten te halen, hebben een enorme voorsprong op de concurrent.

 

datagebruik in de bloemen- en plantensector

Supermarkten en tuincentra verzamelen veel informatie over hun klanten en de verkochte producten. Hiermee kan de inkoop van het bloemen- en plantenassortiment beter op de klantbehoefte worden afgestemd. Het gevolg? Extra verkoop en minder verspilling van voorraad!
Het koopgedrag is steeds nauwkeuriger te voorspellen. Hiermee weet je ook wanneer de voorraad moet worden aangevuld en hoe je de logistieke proces daarop moet afstemmen. Dus door het benutten van data kan de supply chain verder verbeterd worden. Ook de productie van kwekers kan met big data en AI nauwkeurig worden ingeschat, en hiermee dus ook de behoefte aan logistieke middelen om de productie naar de veiling of exporteur te vervoeren.

Wil je weten hoe het gebruik van big data en AI de concurrentiepositie van jouw bedrijf kan verbeteren? Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Back To Top

Download de WDD brochure

Vul uw gegevens in en ontvang de WDD brochure in uw mail.




Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.