skip to Main Content

Een realistisch budget

Gewoon 10% jaarlijks erbij. Er zijn veel ondernemers die op deze manier omgaan met het opstellen van een budget. Een budget is de financiële planning voor het komende jaar en is verbonden aan de doelstellingen. Van directeur tot boxmedewerker, het budget is van belang voor iedereen die betrokken is bij de organisatie. Hoe geef je sturing aan het bedrijf met een verkoop budget? Kan dat met ‘gewoon 10% erbij’?

Budget

Ondernemer neemt het automatisch gegenereerde verkoop budget door

Veel bedrijven hanteren een (eenvoudig) verkoop budget, toch zijn er nog veel bedrijven waar het niet gebruikelijk is om met een budget te werken. Het onderwerp wordt weggeveegd onder het mom “ik wil gewoon zo veel mogelijk verkopen”. Natuurlijk is dat zo. Het groeien van de omzet is nou eenmaal één van de belangrijkste parameters voor het succes van een handelsbedrijf.

Zoveel mogelijk verkopen (zonder budget) heeft een keerzijde; je doelstellingen zijn niet meetbaar en je kunt nooit je doelstellingen behalen. Immers; verkoop je 10%, 20%, 50% of 100% meer, dan heb je nog steeds niet het doel ‘zoveel mogelijk verkopen’ behaald.

“Pas wanneer je weet wat de doelstellingen zijn kan je hierop sturen.”

Een goed doordacht budget heeft invloed op het gehele bedrijf. Het heeft invloed op elke afdeling, van het aantal arbeidskrachten die nodig zijn in de verwerking tot de liquiditeitsbegroting van de inkopers. De bedrijfsvoering loopt spaak wanneer er geen afstemming tussen verschillende afdelingen is. Door budgetten beschikbaar te maken is er transparantie in de organisatie, iedereen weet waar het bedrijf staat ten opzichte van de beoogde doelen en strategie.

BETER BEDRIJF MET EEN ONDERBOUWD BUDGET

Het opstellen van een budget is complex! Omzet patronen verschillen per klant, feestdagen, seizoensinvloeden en per jaar. Daarnaast komen er gedurende het jaar nieuwe klanten bij en vertrekken er klanten. Voor handelsbedrijven met honderden klanten is dit een gigantische uitdaging.

Het opstellen van een budget waarvan iedereen weet wat het doel is, maakt het mogelijk om als organisatie focus aan te brengen. Zo kan iedereen binnen de organisatie zich richten op het behalen van het doel en samen de beste en meest efficiënte route volgen om het doel te behalen.

Het halen van een doelstelling motiveert. Hiervoor moet het doel realistisch en haalbaar zijn. Voor het opstellen van een doel die aan die voorwaarden voldoet worden vaak de SMART principes aangehouden. Het maakt het doel voor iedereen duidelijk.

SLIMME BUDGET SIMULATORS HELPEN

Gelukkig zijn er hulpmiddelen die helpen bij het opstellen van een budget. Vanuit historische data kunnen algoritmes een budget voor het komende jaar opstellen. Hierbij wordt rekening gehouden met klant ontwikkelingen, verschoven feestdagen en groeistrategie. Per klant en artikel wordt er een prognose gemaakt van de omzet per week, maand en jaar en de bijbehorende winstgevendheid.

Het berekende budget (per klant/artikel) kan met de verkopers besproken en eventueel aangepast worden. Wanneer het budget definitief is wordt dit het kompas voor het nieuwe jaar en target voor de verkoper!

DE VOORDELEN VAN EEN VERKOOP DOEL.

Het opstellen van een verkoop doel en budget heeft vele voordelen. Hier een lijstje met deze voordelen op een rijtje:

Grip: Door regelmatig het budget per klant te vergelijken met de actuele resultaten is er meer grip op het bedrijf en de strategie. Het is een mooi instrument om de klant ontwikkeling te monitoren en acties te nemen wanneer er afwijkingen zijn.

Duidelijkheid: Het schept duidelijkheid voor iedereen die betrokken is bij de organisatie. Een verkoper weet waar hij aan toe is, en in een automatisch gegenereerd budget kan hij precies inzien waar de omzet vandaan dient te komen. Valt er onverhoopt een klant weg, dan weet hij precies wat voor impact dat heeft op hem.

Haalbaar: Het maakt lange termijn doelstellingen haalbaarder. Het opdelen van de langetermijnplanning in delen van een jaar, maakt de lange termijn doelstelling behapbaar. Op zijn beurt worden deze doelstellingen weer onderverdeelt in behapbare stukken.

Overzicht: Door wekelijks een overzicht te krijgen van bijvoorbeeld de top 10 afwijkingen bij klanten is er informatie om het bedrijf de juiste kant op te sturen.

Plannen: Hetgeen wat de verkoper afspreekt en verkoopt dient geleverd te worden. Een vooropgesteld budget, inclusief tijdschema, klanten en artikelen maakt het mogelijk voor andere mensen in de organisatie een plan te maken om aan de verplichtingen te voldoen. Er kan bijvoorbeeld een verwachting en planning voor de personeelsbezetting, productiecapaciteit en inkoopvolume opgesteld worden.

Meer weten over het automatisch opstellen van een verkoop budget? Maak hier een afspraak.

Back To Top

Download de WDD brochure

Vul uw gegevens in en ontvang de WDD brochure in uw mail.




    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.