skip to Main Content
Bekijk de video

Evenement: Bloemencorso Bollenstreek

Hoe verbeteren we de organisatie en de beleving van de bezoekers van een evenement?

Met behulp van innovatieve IoT (Internet of Things) technologie en in samenwerking met business partners Tech Data en IBM Watson heeft WDD bijgedragen aan het in goede banen leiden van de miljoen bezoekers, 1200 vrijwilligers en 70 deelnemers van het Bloemencorso van de Bollenstreek. Verschillende slimme toepassingen hebben ervoor gezorgd dat de tevredenheid van zowel de organisatie als de bezoeker is toegenomen.

De optocht managen; verbeterde communicatie en actueel inzicht

Jaarlijks rijdt de optocht van prachtige praal- en luxe wagens, indrukwekkend ontworpen en gedecoreerd met bolbloemen uit de regio, van Noordwijk naar Haarlem. In een optocht van deze omvang is het een must de aansturing goed gecontroleerd te laten plaatsvinden. WDD heeft op basis van actuele slimme technologieën samen met het Bloemencorso een app gelanceerd: BCB Onderweg. De app is speciaal ontwikkeld voor de deelnemers van het Bloemencorso. Voor vertrek installeerden de deelnemers de app op hun mobiele device, waar na inloggen hun exacte locatie zichtbaar werd op een speciaal beveiligd dashboard in de meldkamer gedurende de dagen dat het Bloemencorso plaatsvond. Vanuit de meldkamer werd de voortgang van het corso nauwkeurig in de gaten gehouden. Wanneer dit nodig was, werden instructies (in de vorm van pushberichten) gestuurd naar individuele deelnemers of groepen van deelnemers. Door de verbeterde communicatie is de tevredenheid en veiligheid voor zowel de deelnemers als de organisatie toegenomen.

Inzicht krijgen in drukte

Het aantal bezoekers van het Bloemencorso neemt jaarlijks toe. De inschatting is dat het aantal bezoekers tijdens de corsoweek op 1 miljoen uitkomt. Dit heeft allerlei gevolgen voor de regio. Verkeersinfarcten, volle parkeerplaatsen, bezoekers die het corso missen doordat ze niet op tijd aanwezig kunnen zijn en bewoners die hun wijk niet uitkomen.
Dit jaar zijn we begonnen met het meten van de drukte in de omgeving gedurende het corso. Met behulp van speciale scanners is vastgelegd hoeveel personen zich op bepaalde plaatsen bevonden. Met de data die dit jaar werd verkregen, kan het Bloemencorso het komende jaar het verkeer en de drukte beter sturen en reguleren en bezoekers adviseren over de te volgen routes om het Bloemencorso zo leuk, bereikbaar en veilig mogelijk te houden.

Vernieuwde fondsenwerving

Steeds minder mensen hebben kleingeld in hun portemonnee. Het betalen van kleine bedragen met je bankpas is daarentegen eenvoudiger dan ooit: even je pasje tegen een pinapparaat aanhouden en je hebt betaald! Dit jaar hebben we het ‘digitaal schooien’ geïntroduceerd. De bezoekers die langs de kant van de weg genoten van het (gratis) evenement en het Bloemencorso een warm hart toedragen en willen steunen met een kleine bijdrage, konden dat vanaf nu ook met hun pinpas doen. Met vooraf ingestelde kleine bedragen van €1,-, €3,- of €5,-, werd een donatie binnen 5 seconden gedaan. Mocht de bezoeker de schooiwagen gemist hebben, dan kan de donatie vanaf dit jaar ook online plaatsvinden via www.support-corso.nl.

Verbeterde communicatie

Bovenstaande technologieën gecombineerd met intensieve communicatie via verschillende (social media) kanalen zoals Facebook, Instagram en de website, zorgden ervoor dat de bezoeker van het evenement beter op de hoogte was van de actuele locatie en voortgang van het corso, waardoor de bezoeker zijn bezoek beter kan plannen. Bovendien kan door het slim inzetten van deze kanalen de beleving van het Bloemencorso jaarrond in stand gehouden worden.

Back To Top