skip to Main Content

Beter voorspellen, effectievere marketing

Groothandelsbedrijven in bloemen en planten zijn zoekende naar de manier waarop ze meer toegevoegde waarde kunnen leveren aan hun klanten. Sommigen hebben de focus op een operationeel excellente organisatie, anderen richten hun pijlen op extra klantgerichtheid en maximale ontzorging van de klant.

Klantgerichte marketing? Data helpt

Veel groothandelsbedrijven in bloemen en planten bieden hun klanten het volledige productassortiment via de webshop aan. Dat is vaak een combinatie van de eigen voorraad en het virtuele aanbod. Zo kan de klant kiezen wat hij nodig heeft.

De klant van tegenwoordig wil een persoonlijke benadering in combinatie met efficiency en koopgemak. Klantinzicht, ken je klant, en klantgerichtheid worden steeds belangrijker om persoonlijke aanbiedingen te kunnen tonen en voor het uitrollen van succesvolle klantgerichte marketingcampagnes.

 

AI zorgt voor meer omzet

Bedrijven beschikken tegenwoordig over steeds meer data. Data vertelt een verhaal over klanten. Niet alleen over je directe klant maar ook over de klant van jouw klant.

Neem een bloemisterij als voorbeeld. Jij levert al jaren bloemen en/of planten en hebt best een goed gevoel gekregen wat jouw klanten iedere week gaan kopen.

Op basis van jouw data en met behulp van Artificial Intelligence (algoritmes) kun je veel nauwkeuriger voorspellen wat je klanten volgende week gaan kopen en aan welke producten zij nog meer behoefte zullen hebben.

Met deze informatie kan het bloemen- en plantenassortiment beter op de behoefte van de klanten worden afgestemd. En dat geldt zowel voor marketing als voor verkoop. Het gevolg? Meer omzet!

 

Voorspellende software, tevreden klanten

Het voorspellen van de klantvraag is op zich niet nieuw, maar dankzij nieuwe methoden zoals algoritmes en machine learning zijn de voorspellingen wel veel betrouwbaarder geworden én makkelijker toe te passen. Voorspellende software kan binnen no-time de vraag voorspellen van duizenden artikelen voor honderden klanten. Op klant-/debiteurniveau is het tegenwoordig mogelijk om met 5% nauwkeurigheid te voorspellen welke artikelen en volumes er gekocht gaan worden.

Juist voor (dag)verse producten zoals bloemen wordt de toegevoegde waarde van voorspellende software steeds interessanter. Jij kunt immers je klant een aanbod doen van producten waar hij echt behoefte aan heeft. Zo ontzorg je de klant en wordt het nog makkelijker om bij jou te kopen. En een tevreden klant is een kopende klant!

Ook kun je met Artificial Intelligence (algoritmes) inzicht krijgen in welke andere productsoorten aan zullen slaan bij je klant (in de B2C markt het zogenaamde “andere klanten kochten ook” principe).

 

Effectieve marketing automation

Door je klanten te groeperen op basis van het aantal m² wvo (winkelvloeroppervlak), doelgroeptypering, regio, demografische segmentatie etc. is het mogelijk je huidige marktaandeel te berekenen. In combinatie met de (AI) kennis over andere producten die aan zullen slaan bij de klant, kunnen gerichte en geautomatiseerde marketingacties worden ingezet. Acties die via diverse kanalen (email; whatsapp; social media, in de webshop, etc.) automatisch gelanceerd kunnen worden.

Je snapt het al; met artificial intelligence is het mogelijk zowel het assortiment bloemen en planten als marketingacties steeds beter af te stemmen op je klanten. Het gevolg? Meer verkoop en extra klanttevredenheid!

Wil je ook jouw verkoopcijfers laten groeien? Wil je de voorspellende kracht van data optimaal benutten?

Ik ga graag met je in gesprek.

Peter Rosman
06 83 22 03 46
peter@wdd.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top